kopiika.com.ua

Чи буде тепло в наших оселях?

Переглядів: 358Коментарі: 0

Поки осінь дарувала нам тепло, питання в містян про початок опалювального періоду не було актуальним. Наразі прогнози погоди свідчать про значне похолодання, незабаром прийде зима. У всіх містах України стартував опалювальний період 2019-2020 рр. Тож натепер білоцерківців об’єднує одне спільне бажання – тепло в наших домівках.


Коли ж розпочнеться опалювальний період і за якими тарифами будемо оплачувати послуги, запитуємо в директора комунального підприємства Білоцерківської міської ради «Білоцерківтепломережа» Владислава Безукладнікова.

Довідка. Заклад було внесено до об’єктів комунальної власності міста в 1997 р. На сьогодні КП БМР «БЦТМ» є найбільшим теплопостачальним підприємством у Київській області. Підприємство експлуатує 73 котельні (у т.ч. 31 модульну), 46 теплових пунктів (із них 5 індивідуальних), 163,3 км теплових мереж у двотрубному обчисленні.
На котельнях використовуються 408 газових котлів (у т.ч. 260 модулів опалення). Безперебійну й надійну роботу КП БМР «БЦТМ» забезпечують висококваліфіковані кадри, які мають великий досвід роботи в галузі. Штат співробітників становить 730 чоловік в опалювальний період.
Для попередження виникнення аварій на теплових мережах на підприємстві створено потужну матеріально-технічну базу: на балансі перебуває 48 одиниць механізованої техніки, матеріали для проведення будівельно-монтажних, ремонтних робіт та ліквідації дрібних і масштабних проривів.

- Пане Владиславе, чи готове підприємство до опалювального сезону?
- Як і щороку, напередодні опалювального сезону «Білоцерківтепломережа» провела планову підготовку до опалювального сезону; регулярно організовувала заходи, спрямовані на зменшення втрат теплової енергії – заміну зношених труб на нові (попередньо ізольовані), застарілого обладнання – на енергоефективне. Тому, завдяки діяльності нашого підприємства, у холодний осінньо-зимовий період мешканці Білої Церкви отримають якісні послуги теплопостачання.
На сьогоднішній день ми готові до опалювального сезону. Тож можемо вже надавати послуги споживачам.

- Чи закуплено газ?
- Так, хоча станом на 01.10.2019 р. заборгованість населення м. Біла Церква за отримані послуги централізованого теплопостачання (з перерахунками вересня 2019 р.) – 76,3 млн грн. При цьому НАК «Нафтогаз» України вимагає, щоби рівень проплати за попередні періоди був на рівні 90%. Однак НАК відслідковує не поточну, а попередню заборгованість, яка утворилася в 2017-2018 рр. Тому за їхньою структурою розрахунку ми не боржники, оскільки уклали договір реструктуризації боргу.

- Нещодавно рішенням 79 сесії міської ради для «Білоцерківтепломережі» було виділено з бюджету безповоротну допомогу на суму 4 млн 220 тис. грн. На скільки це допомогло виправити ситуацію з боргами?
- Усі кошти допомоги, які отримало на сьогоднішній день підприємство, ідуть тільки на поповнення статутного фонду. Із цього капіталу ми маємо право їх використовувати винятково на капітальні ремонти котелень, обладнання, перекладання мереж. Витрачати ці кошти на податки, виплату заробітної плати, погашення реструктуризації, згідно з правилами бюджетної дисципліни, ми не маємо права. Натомість, вони дають нам можливість не вилучати поточних платежів, які проводить споживач на підприємство, на капітальні вкладення.

- Чому на підприємстві сформувалися борги на суму 380 млн грн, що в рази перевищують борг споживачів?
- Через невідповідність діючих тарифів економічно-обґрунтованим. Коштів не те що просто не вистачає – їх нема. Адже з проплат споживачів, згідно з Постановою Кабінету Міністрів України №217 «Про затвердження Порядку розподілу коштів, що надходять на поточні рахунки із спеціальним режимом використання для проведення розрахунків», проводиться механізм розподілу цих коштів. Цей механізм працює таким чином: наприклад (умовно) от 100 грн надходить на поточний рахунок АТ «Державний ощадний банк України» і там уже безакцептно (без нашого втручання) банк самостійно розподіляє ці кошти. Відправляє 61,7 грн НАК «Нафтогаз України»; 4,9 грн переводить до «Київоблгаз Збут»; самостійно на купівлю теплової енергії в ПрАТ «Білоцерківська ТЕЦ» переводить 28,7 грн. А ми в підсумку зі 100 грн отримуємо на свій поточний рахунок лише 4, 7 грн для своїх потреб.
І наше підприємство за ці мізерні кошти повинно закупити матеріали, провести виплату заробітної плати і сплатити всі необхідні податки. Як це виконати при діючому тарифі, якщо останній раз його структура змінювалася 10 років тому, в 2009 р.? Відповідь очевидна – ніяк. І за цей період часу Національний регулятор НКРЕКП (ми є ліцензіатом) корегував тільки енергетичну складову в тарифі, і то не зовсім вчасно. А вартість електроенергії підвищується щомісяця на 2%.
Одним із найболючіших питань для нашого підприємства є виплата заробітної плати. У діючому тарифі середня зарплата закладена на рівні 4200 грн. Розмір середньої зарплати, яку на сьогодні отримують спеціалісти підприємства, – 7800 грн. Тобто загальний бюджет сьогоднішнього фонду заробітної плати більше ніж 7, 5 млн. І практично грошових коштів тільки на виплату заробітної плати витрачається у два рази більше, позаяк є колективний договір, є Галузеві угоди, за якими щороку зарплата має зростати на 20%. І, згідно з чинним законодавством, ми їх повинні виконувати в обов’язковому порядку. Інакше на нас чекатимуть величезні штрафи.
А ще й податки збільшилися, що також у тарифі не відрегульовано. Ось екологічний податок раніше був 400 тис. грн на рік, а зараз піднявся й становить 1,5 млн грн (це була 41 копійка в тарифі, а тепер має бути 10 грн). Ситуація критична вкрай. Ми не можемо далі рухатися, належним чином працювати, якщо не буде встановлено економічно обґрунтований тариф.

- Борги підприємства сформувалися за останні кілька років. Чому раніше не виникало такої ситуації?
- До 2016 р. існувала дотація з Державного бюджету на різницю між фактичними витратами й виставленим тарифом. Держава компенсувала різницю в тарифі. А на даний момент скинула із себе цю відповідальність, керуючись ідеєю, що всі тарифи мають бути економічно обґрунтованими, усі затрати мають бути включені до тарифу.
Оскільки цього не відбувається, підприємство змушене виживати за рахунок місцевого бюджету. Але це не вихід – постійно з бюджету міста просити грошові кошти. Підприємство має функціонувати за власний рахунок, а не за рахунок подачок і дотацій. Тому треба змінювати тарифи відповідно до економічної ситуації, як би ми того не хотіли. Якщо, наприклад, узяти для порівняння інші міста, схожі з Білою Церквою – такі, як Тернопіль, Луцьк, Черкаси, – то їхні тарифи зазнали такого корегування ще 1.01.2019 р. На сьогоднішній день вони вже вдруге проводять процедуру підняття тарифів.

- На скільки збираєтеся підвищувати тариф?
- Ми його не піднімаємо, нові ціни не придумані – лише хочемо скорегувати, довести до економічно обґрунтованого рівня. Довгий час збираємо інформацію, проводимо свої розрахунки. Наші економісти готують обґрунтування необхідності зміни ціни тарифу. Процес підготовки подання розрахунків до Національного регулятора НКРЕКП, щоби вони відрекомендували ціноутворення, – це півроку в кращому випадку. Тож фахівці підприємства мало не ночують у цей період на роботі, прописуючи дуже детальні дані, згідно з вимогами Постанови НКРЕКП №1174 «Про затвердження Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання». Потім на них чекають довготривалі відрядження, адже НКРЕКП, що створена для захисту прав споживачів, дуже ретельно все вивчає, перевіряє, надає свої рекомендації. Аж потім підприємство має право виходити на відкрите обговорення щодо намірів змін тарифу з громадськістю. Якби ми застосовували завищені ціни на свої послуги, НКРЕКП ніколи б їх не рекомендувала.

- Нещодавно, 15 жовтня, уже відбувалося громадське обговорення, що мало негативні для підприємства наслідки. Під час його проведення ви викладали подані вище факти й свої аргументи?
- Це була політично вмотивована піар-акція зі штучним, вірогідно проплаченим, характером колотнечі, а не громадське обговорення. На мою думку, усе, чого хотіли досягти наші опоненти, – це зробити чим гірше для нас, не дати можливості провести це обговорення й у такий спосіб дешевого піару підготувати фундамент для зміни міської влади на майбутніх місцевих виборах.
На жаль, солодка популістська брехня легко сприймається навіть без будь-якої аргументації. Натомість гірку правду в учасників обговорення бажання слухати не було. Коли фахівці намагалися надати свої ґрунтовні пояснення, довести аудиторії свої аргументи, – учасники зібрання на чолі з народним депутатом кричали, перешкоджали присутнім висловлювати свою думку. Тож тепер ми пожинаємо плоди «досягнення» народного обранця у сфері його так званого «захисту» білоцерківців: нарощуємо борги. Бо якщо ковдра закоротка, то куди б ти її не натягував, весь не вкриєшся.

- На 31 жовтня ви запланували чергове громадське обговорення. Що пропонуватимете цього разу?
- При першому обговоренні, коли ціна газу була підвищена до 4899 грн, ми пропонували змінити тариф до 1786 грн. Однак ситуація змінилася: на жовтень місяць НАК «Нафтогаз» зменшив ціну на газ на рівні 4276 грн. Тому наразі ми виходимо на громадське обговорення з тим самим тарифом, що й на сьогодні – у 1550, 83 грн.
У цьому тарифі відбувається перерозподіл статті затрат і змінюється складова всередині структури – зменшується ціна на газ, збільшується вартість зарплати й видатків на податки. Нових складових ми не вводимо. У разі ухвалення на громадських обговореннях, цей тариф діятиме з 1.01.2020 р. Але думаю, що сценарій громадського обговорення буде таким же, як і 15 жовтня. Бо ж люди вважають: якщо падає ціна на газ, то й має знизитися тариф. Вони не враховують того, що тариф складається не лише з ціни на газ, що має виплачуватися заробітна плата, що зросла вартість електроенергії й необхідного обладнання для вчасного проведення ремонтних робіт, збільшився розмір податків. А політики їх підбурюють до невмотивованого протесту.

- Які можуть бути наслідки від таких популістських непродуманих дій ваших опонентів?
1. Підприємство не виплачує зарплату.
2. Ми втрачаємо професійні кваліфіковані кадри, спеціалісти звільняються.
3. Не виплачуємо податків.
4. Не розраховуємося за газ, воду, електроенергію.
5. Не подаємо теплоносій до кінцевого споживача.
6. Підприємство зупиняє роботу.
7. Місто замерзає.
Отак – заради політичних амбіцій може бути зірваний опалювальний сезон. Чи можна такі дії назвати захистом білоцерківців? Думаю, це питання риторичне.

— Спілкувалася Олена Литвинова


P.S. На позачерговому засіданні виконавчого комітету, що відбулося 29 вересня під головуванням міського голови Г. Дикого, було ухвалено рішення «Про початок опалювального сезону 2019-2020 рр.у м. Біла Церква».
Згідно з ним, процедура подачі тепла розпочинається того ж таки 29 серпня з 18 години вечора. Кожен об’єкт запускатиметься окремо, тож термін підключення всіх споживачів становитиме 3-4 дні. Оплата за послуги постачання буде нараховуватися від моменту фактичної подачі енергоносія до будинку.
Очільник міста Г. Дикий зобов’язав комунальне підприємство Білоцерківської міської ради «Білоцерківтепломережа» в разі зміни погодних умов (зі збільшенням температури повітря назовні) корегувати температуру енергоносія зі зниженням її до гранично допустимого рівня 40-45 градусів за Цельсієм.