kopiika.com.ua

Оформляти земельну ділянку – варто відповідно до зонування міста

Переглядів: 216Коментарі: 0

Чи можна взагалі щось отримувати в українській державі безкоштовно? Закон діє давно, громадянам належить право на отримання певної частки із земель державної та комунальної власності. Варто розібратися, наскільки просто скористатися таким правом на землю в Білій Церкві.

Для того щоб городянам було простіше виясняти особливості своїх питань у великому комплексі нормативів земельної сфери, у місті створений Центр надання адміністративних послуг при Білоцерківській міській раді (cnap@bc-rada.gov.ua). Тут створено відповідні умови для прийому громадян та суб’єктів господарювання.

Центр облаштовано необхідною офісною технікою, до того ж – забезпечено вільний доступ до мережі інтернет (вільна зона Wi-Fi ), встановлено термінал для оплати адміністративних послуг. Для інформації: у Центрі надається 180 видів адміністративних послуг структурних підрозділів Білоцерківської міської ради та органів державної виконавчої влади. 

Як правило, доволі часто тема безкоштовної приватизації земельної ділянки виникає за обставин багаторічного користування якоюсь певною земельною ділянкою. Хоча, безумовно, випадки, коли є необхідність приватизації ділянки, можуть бути різними, зокрема й отримання ділянок за рахунок приватизації комунальних сільгосппідприємств. 

Отже, наприклад, якою є процедура безкоштовного отримання земельної ділянки із земель державної та комунальної власності, а також державної реєстрації земельної ділянки та права власності на неї? 

Для процедури отримання ділянки необхідні наступні документи: 1) заява про надання довідки про наявність та розмір земельної частки (паю), довідки про наявність у Державному земельному кадастрі відомостей про одержання у власність земельної ділянки в межах норм безоплатної приватизації за певним видом її цільового призначення, графічні матеріали, на яких слід відзначити місце розташування земельної ділянки; 2) документ, який підтверджує особу або повноваження діяти від імені заявника (у разі подання заяви уповноваженою заявником особою). 

Якщо говорити про видачу довідки в ЦНАПі про наявність та розмір земельної частки (паю), довідки про наявність у Державному кадастрі відомостей про одержання у власність земельної ділянки (у межах норм безоплатної приватизації), то така довідка видається в Центрі безоплатно – протягом  10 робочих днів із дати реєстрації заяви. 

Нагадаємо, згідно зі статтею 121 Земельного кодексу України, – кожен громадянин України має право на безоплатне отримання земельної ділянки із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: 

для ведення фермерського господарства – у   розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської рад, де знаходиться фермерське господарство;

для ведення особистого селянського господарства – не більше 2,0 га; 

для ведення садівництва – не більше 0,12 га; 

для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах – не  більше 0,25 га, у селищах – не більше 0,15 га; у містах – не більше 0,10 га; 

для індивідуального дачного будівництва – не більше 0,10 га; 

для будівництва індивідуальних гаражів – не  більше 0,01 га. 

Варто пам’ятати, що передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян можлива один раз з кожного виду використання. 

Отже, щоб безоплатно отримати земельну ділянку, громадянинові України необхідно спочатку звернутися до органу, уповноваженого здійснювати розпорядження земельними ділянками державної або комунальної власності, із заявою про безоплатне надання земельної ділянки у власність. Таким органом щодо земель комунальної власності в межах населених пунктів є міська рада, а за межами населених пунктів при наданні земельних ділянок для ведення садівництва або особистого селянського господарства – Головне управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру в області, а при наданні земельних ділянок в інших випадках – райдержадміністрація.

За результатами розгляду звернення  уповноважений орган повинен прийняти рішення про надання вам дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надати відмову в його наданні. Важливо, щоб рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідним органом влади було прийнято в місячний термін! А у випадку рішення про відмову в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки – воно має бути мотивовано (зокрема, підставами відмови, відповідно до статті 118 Земельного кодексу України, можуть бути невідповідність місця розташування об’єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генплану та охорони земель).

Наступний крок – замовлення в  землевпорядній організації виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Варто запитати досвідчених знайомих, які вже робили подібні документи на землю, або звернутися до місцевої ради – управління   Держгеокадастру України, щоб дізнатися, які надійні організації працюють в регіоні; можливо також шукати в мережі інтернет. 

Головне пам’ятати, що виконавцем подібних робіт у землевпорядній організації може бути тільки особа, яка має сертифікат інженера-землевпорядника, інакше державної реєстрації земельної ділянки здійснено не буде. Також необхідно бути уважними при укладенні договору – щодо вартості, термінів виконання робіт. Адже термін виконання робіт згідно із законодавством не може перевищувати 6 місяців. А проект землеустрою повинен бути складений у паперовій формі та у формі електронного документа. У випадку виникнення спору щодо меж земельної ділянки в суді, документація в паперовій формі буде служити доказом.

Надалі – слід звернутися до державного кадастрового реєстратора в територіальному (міському) органі Держгеокадастру України  із заявою про державну реєстрацію земельної ділянки. Якщо інше не передбачено договором про розробку проекту, у цей орган має звертатися землевпорядна організація.

До заяви додаються: копія документа, що посвідчує особу; копія документа, що посвідчує повноваження діяти від вашого імені (договір, довіреність); копія документа про присвоєння податкового номера; погоджений уповноваженими органами проект землеустрою; документ, що підтверджує оплату послуг із державної реєстрації земельної ділянки та внесення відомостей до Державного земельного кадастру. 

Слід врахувати, що, згідно з постановою Кабінету Міністрів України (від 1 серпня 2011 року №835), плата за проведення державної реєстрації земельної ділянки становить 65 грн.

Наступний крок: представлена заява протягом 14 днів розглядається державним кадастровим реєстратором територіального органу Держгеокадастру, за результатом чого (у разі якщо подані документи складені правильно, а межі ділянки не порушують меж уже зареєстрованих ділянок) державний кадастровий реєстратор реєструє вашу земельну ділянку в Державному земельному кадастрі й видає вам Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку із зазначенням у ньому кадастрового номера.

Потім необхідно подати до органу, уповноваженого розпоряджатися земельною ділянкою, клопотання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. До клопотання додати: екземпляр погодженого проекту, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.

Органи самоврядування приймають рішення про затвердження проекту й мають звернутися до Реєстраційної служби Міністерства юстиції України – із заявою про державну реєстрацію права власності держави або територіальної громади на земельну ділянку. Після здійснення державної реєстрації права власності держави або територіальної громади на земельну ділянку, зазначений орган повинен прийняти рішення про безоплатну передачу земельної ділянки вам у власність (у рішенні має бути зазначена площа, місце розташування та кадастровий номер ділянки, вказаний у Витязі з Державного земельного кадастру!).

Після отримання рішення про безоплатну передачу вам у власність земельної ділянки, ви можете за своїм вибором: подати до реєстраційної служби заяву про державну реєстрацію вашого права власності на земельну ділянку, або – подати зазначену заяву через державного кадастрового реєстратора управління земельних ресурсів, у якому ви отримували Витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку. 

Подана заява протягом 14 днів розглядається державним реєстратором, після чого видається Свідоцтво про право власності на земельну ділянку та Витяг із Державного реєстру прав на нерухоме майно. Із цього часу ваше право власності на земельну ділянку зареєстроване державою.

Питання земельної тематики часто залежать від обставин у житті країни, законодавчих нововведень у суміжних сферах. Вирішуючи свої побутові проблеми, білоцерківці час від часу входять в колізії «на віражах законності та порядку». Це яскраво демонструють засідання депутатської комісії з питань земельних відносин, он-лайн трансляції яких усі можуть бачити на своїх моніторах та гаджетах (за наявності інтернету). 

Тенденції основних напрямів роботи прокоментував голова земельної комісії – депутат Володимир Вовкотруб: «Найбільш болючі питання білоцерківців про земельні ділянки стосуються погодження меж ділянок землекористувачів. Доволі часто сусіди або навіть близькі люди не можуть розділити та погодитися на існуючі межі. 

Якщо брати в цілому проблеми при оформлені земельних ділянок, то це відсутність єдиної містобудівної документації. Із 1 січня 2015 року діє така норма Закону: у разі відсутності плану зонування або детального плану території передача (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб забороняється.  Це норма Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». 

Зараз у місті активно проводиться робота щодо відповідності законодавчих норм  Генеральному плану міста Біла Церква. Виникла необхідність коректування в  проектуванні доріг. Наразі було ініційовано проведення моніторингу (депутати міськради це підтримали!) – щодо нової транспортної розв’язки в місті. Тобто йде максимальне приведення містобудівної документації у відповідність. 

На минулій сесії було затверджено план зонування територій міста Біла Церква, які відтепер будуть поділені на умовні одиниці – кластери. На ці нові умови людям також необхідно орієнтуватися при оформленні своїх земельних ділянок. 

З приводу оформлення земельних ділянок (що є адміністративною послугою, яку надають відповідні служби нашого міста!)  громадяни часто роблять помилки в тому, що не збирають повний пакет документів, визначений Законом. Через певні причини буває, що близько 30% надавачів заяв отримує відмови земельної комісі – у більшості випадків через те, що вони звертаються про надання ділянок на територіях, де недотримано плану зонування, чи виділення тих ділянок забороняється законом. 

Доволі часто відмови отримують люди (часто – приватні підприємці), які мають на тих ділянках тимчасові споруди, зроблені з порушеннями, де не можуть бути отримані так звані «паспорти прив’язки».  Відмову отримують ті, хто просить оформити земельну ділянку, яка на сьогодні є, скажімо, частиною алеї чи іншого соціального громадського об’єкта – за планом зонування, або незаконно зведена, або стоїть на комунікаціях тощо… Звичайно, при виникненні неспівпадання з реаліями люди можуть подати в суд, якщо їх не задовольняють постанови та рішення. Вони мають на це повне право. Але, наголошую, що депутати, члени комісії при прийнятті рішень керуються законодавчими нормами. Тим паче, що всі можуть спостерігати за законністю роботи комісії, адже кожне засідання проводиться в онлайн-трансляції. Саме наша каденція депутатів затвердила таке положення. 

Я вважаю, що ми працюємо відкрито – і в такій прозорості ведення роботи багато позитивного ефекту». 

Наталія Вереснева

ЦНАП у Білій Церкві Адреса: 09117, м. Біла Церква,  вул. Ярослава Мудрого, 38/12, 2-й поверх. Графік прийому Понеділок: 9.00-16.00, вівторок: 10.00-20.00, середа: 9.00-16.00, четвер: 10.00-20.00, п’ятниця: 9.00-16.00, субота: 08.00-15.00. Телефони, email: тел./факс: 5-13-75, 39-28-58; cnap@bc-rada.gov.ua

Рекомендовано зберегти