kopiika.com.ua

Не дай себе надурити, або Панікуймо – за правилами!

Переглядів: 20Коментарі: 0

«Спочатку добудьте факти, 

а потім на дозвіллі 

можете їх спотворювати»

Марк Твен

 

Чи знаєте ви, що мапу світу для китайців чи мешканців, скажімо, острова Мадагаскар, або для європейців роблять абсолютно по-різному? Тож і вигляд у них – з певним викривленням, який створює штучне враження значущості держави, її авторитету.

А ще, певно, ви в курсі, що політична та, власне, будь-яка інша реклама маніпулює людською свідомістю… без жодних докорів сумління. 

Як навчитися розрізняти інформаційні «фейки» та залишатися тверезо мислячою людиною поза їхнім впливом? 

Час від часу ми захлинаємося від широкого потоку інформації, який заливає нас зі сторінок Фейсбуку та інших соціальних мереж… Але, водночас, за допомогою Інтернету можна за кілька годин зібрати цікавої та корисної інформації більше, ніж людина ХІХ століття за все своє життя.

Сучасні діти проводять із гаджетами дуже багато часу. І в батьків виникає бажання вберегти своїх дітей (у будь-якому віці!), захистивши їх від інформаційного бруду. Дійсно, потік фактів і думок (хибних, яскравих, вражаючих!..) настільки потужний, що навіть дорослі розгублюються в його сприйнятті та усвідомленні, а тим паче – незріла психіка підлітків!.. Тож і дорослим, і малечі стануть у нагоді прості й корисні інтелектуальні інструменти для «критичної перевірки» інформації й формування навичок медіаграмотності під час перебування у всесвітній інформаційній мережі. 

Корисний семінар відбувся минулими вихідними в затишній залі антикафе Dobro в  Білій Церкві. Актуальність теми семінару змогла гідно оцінити юна аудиторія. Хлопці та дівчата із цікавістю слухали медіатренерку та журналістку Марину Кафтан, із багаторічним досвідом редакторської роботи в новинах («5 канал», «Ukraine Today»). Як наголошує медіатренер, важливе завдання – розглянути різні способи візуалізації інформації (графіки, діаграми) і «вирахувати», як нею можна маніпулювати. 

Пані Марина розділила слухачів на дві групи: з 8 до 12 років та від 13 – і старші. Як каже тренерка, усе, що підходить до 13-річних підлітків, підходить до їхніх батьків. Кожна група виконувала різні завдання, але всі вони стосувалися пошуку правдивої інформації та вміння знаходити й користуватися саме потрібною

 інформацією.

Треба сказати, що серед тих, хто при-йшов на семінар, були й ті, хто вже зараз, у юному віці, веде свій власний блог. Тому інформація, яка звучала, була досить корисною. Підлітки із цікавістю сприймали інформацію у першій, теоретичній, частині семінару, а потім кожен з присутніх узяв активну участь у практичних завданнях. Скажімо, було необхідно організувати швидке опитування, виявити тенденцію відповідей, а потім за результатами – скласти короткі, провокативні назви для «публікації».

 

Медіаграмотність: 

як не стати рекламожером? 

 

Під час двогодинного інтерактивного заняття учасники дізналися про те, якими цікавими прийомами готують маркетологи «пастки» для покупців та користувачів контенту, щоб змусити їх «хотіти» певні комп’ютерні іграшки або купувати якусь продукцію. 

Тож діти на власному досвіді самі впевнювалися, що цим хитромудрим маніпуляціям можливо протистояти й не піддаватися на «рекламні колискові». Підлітки випробовували на собі ефективність різних типів реклами. Вони малювали карту центру міста Біла Церква, розбившись на кілька груп. Цікаво, що кожен намалював «свій» центр, свій погляд на те місце, де проживає.

Те, що було б дивиною ще років десять тому, на сьогодні є нормою для нашого суспільства: діти «залипають» у телефонах, планшетах – шукають через Інтернет друзів, спілкування, корисні факти для розваги й  навчання.

Добре це чи погано – згодом покаже час, але наразі буде помилкою для дорослих – не враховувати ситуацію. До того ж важливо не залякати їх «брехнею та аферами в  мережах», а навчити розрізняти факти від фейків і коректно їх використовувати. Саме тому таке двогодинне заняття для дітей та підлітків, яке стосувалося медіаграмотності в мережах, виявилося дуже корисним.

«Мені дуже сподобалося – цікаво. Я не знала таких фактів, які розповіла нам тренер. А ще ми відверто й щиро поспілкувалися, як серед друзів», – зізналася учасниця Ярослава.

Більш того такий семінар, думається, міг би стати в нагоді й дорослим. Принаймні деякі в цьому щиро зізнавалися. 

«Величезне дякую за майстер-клас для підлітків з медіаграмотності!.. Слухаю захоплення дочки Аріни й також хочу на такий майстер-клас для дорослих… Дочка надихнулася й тепер точно розуміє, у якому напрямку їй рухатися, щоб досягнути мети!» – висловлює радість мати учасниці  Світлана Мельникова. 

Марина Кафтан – голова громадського об’єднання «Медіана», яке займається просуванням медіаграмотності серед дітей та вчителів. Приємно, що пані Марина – білоцерківка, вона вперше проводила свій авторський семінар у Білій Церкві. Досвід, за її словами, дуже корисний для всіх сторін. «Що тобі кажуть – і що НАСПРАВДІ хочуть сказати в мережах. А ще важливо розуміти, що ви є виробниками контенту. Тому треба розуміти свою ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ, коли ви сідаєте перед камерою та пишете блог… За одне заняття я не намагаюсь напхати знань у голови. Головне підійти правильно та розвивати критичне мислення. З молодшими розглядаємо на прикладах реклами. У старших – багато практичних завдань, які прищеплюють корисні навички мислення».

Тож, зі своїми слухачами пані Марина знову зустрінеться в Білій Церкві – через півтора тижня, 17 лютого. Варто очікувати нових «інтернетних примочок» та захопливої розповіді.