kopiika.com.ua

Три роки ID-карткам

Переглядів: 96Коментарі: 0

 Запропоновані українцям у січні 2016-го паспорти нового типу (пластикові картки) поступово поширюються серед верств населення. Документ має вигляд пластикової картки з чіпом, на якому зберігаються біометричні дані власника, зокрема цифрова фотографія й підпис. Крім того, картка містить номер і серію паспорта, дані про місце реєстрації та проживання, сімейний стан і дітей – тобто таку саму інформацію, як і на сторінках паперового документа. До того ж у паспорт заноситься й податковий номер (тобто, як ми звикли називати, ідентифікаційний код).

Безумовно, головна перевага ID-картки – безпека, оскільки підробити її практично неможливо. Також багато українців уже встигло оцінити зручність у тому, щоб не носити паперовий аналог, який можна намочити, підпалити тощо, адже ID-паспортом набагато зручніше користуватися, ніж паперовим, оскільки він менший за розміром, проте – більш зносо-стійкий. 
…Певно, серед мінусів ID-картки – визначений термін дії (чотири роки для 14-річних, 10 років для всіх інших) і пов'язані з нею витрати на отримання нової. Не є винятком і те, що для оформлення пластикового паспорта оплата із часом буде збільшуватися. 
Щодо молодих людей шкільного віку, то в ID-картки є особливості, а саме: у 14 років паспорт юним українцям видадуть безкоштовно, але у 18 його доведеться міняти на новий (згідно з тарифом на конкретний період).
Для тих, хто не обізнаний: український паспорт оновленого зразка представляє собою пластикову картку стандартного розміру – 8 х 5 см, виготовлену з полікарбонату. Крім основних відкритих даних про власника (ПІБ, стать, дата й місце народження, відомості про реєстрацію за місцем проживання, зразок підпису), дубльованих на чіпі, там також є дані про ІПН (код), сімейний стан, дітей, прописку, але прочитати їх можна тільки за допомогою спецпристрою – рідера. Планується, що на ID-паспорт додадуть електронний цифровий підпис, за допомогою якого можна буде віддалено підписувати документи й навіть голосувати.
 
Чи потрібно мати, крім ID-паспорта, паперову довідку про реєстрацію?
Фахівці акцентують, що це не обов'язково, оскільки ID-паспорт є самодостатнім документом, а місце реєстрації в багатьох не збігається з місцем реального проживання. Тому таку довідку варто взяти у відповідній службі, хоча з часом сенсу в ній меншає, оскільки її майже не вимагають показувати, а в багатьох структурах є рідери – для зчитування даних. Довідка може знадобитися, наприклад, у нотаріуса, оскільки в документах, що завіряються ним, вказується місце офіційної реєстрації людини, яке повинно бути підтверджено документально. А ось банки при видачі кредитів і оформленні депозитів уже не вимагають прописку.
До речі, декого лякають розмови про те, що паспорти паперові з переклеюванням  фотографії (якщо, скажімо, виповнилося 45 років) будуть недійсними. Це не так. Але, як завжди, є нюанси. Отже, чи можна тим, кому виповнилося 25 і 45 років, не змінювати свій паспорт-книжечку, а просто вклеїти нове фото?
Чи обов'язково в 25 і 45 років міняти паспорт на картку?
Громадянин поки що може вибирати: вклеїти нове фото чи отримати новий документ. Не можуть вибирати тільки ті, хто отримує паспорт уперше. Тепер, нагадаємо, його видають із 14 років, а не із 16, як було раніше.
 
У яких випадках паперовий паспорт обов'язково підлягає заміні на пластиковий?
ID-паспорт обов'язково видадуть при зміні прізвища (якщо, скажімо, людина вступила в шлюб), імені, по батькові, при втраті або крадіжці документа, а також якщо він став непридатним.
 
Чи можливе в перспективі скасування внутрішнього паспорта та наявність тільки закордонного?
Як вважають соціологи, мати один паспорт було б набагато зручніше, але…  таке навряд чи станеться в найближчому майбутньому. 
Цікаво, що, наприклад, у громадян США є тільки один паспорт, який дає право виїзду до всіх країн. (Але при цьому – не всі американці його мають, а паспорт усередині країни їм замінюють водійські права у вигляді картки). До речі, з паспортом нового зразка українцям можна їздити за кордон, наприклад до Туреччини, Білорусі. 
Якщо перевіряти чутки з приводу обов’язкової заміни паперових паспортів на пластикові, мовляв після 2020 року «книжечки» стануть недійсними, – таку думку спеціалісти не підтверджують. Тож українці спокійно й без ажіотажу поступово замінюють паперові паспорти на документи нового зразка.
 
Як і де – отримати вперше чи замінити паспорт?
Оформити ID-паспорт білоцерківцям можна в Центрі надання адміністративних послуг або у відділенні державної міграційної служби.
Для того щоб оформити перший паспорт у вигляді ID-картки, потрібно подати свідоцтво про народження, паспорти обох батьків або інші документи, що підтверджують громадянство України. Особи, які бажають замінити паперовий паспорт на ID, повинні надати паспорт, що підлягає обміну, і ідентифікаційний код.
Також знадобляться документи, що підтверджують додаткову (змінну) інформацію, яка вноситься в ID-картку: довідка про місце реєстрації, свідоцтво про народження дітей, про шлюб або розлучення, свідоцтво про зміну імені. До речі, переселенцям потрібно буде надати довідку про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб.
У 14 років ID-картка видається безкоштовно, у разі заміни старого документа доведеться заплатити адміністративний збір у розмірі 279 грн +34 грн – держмито (за виготовлення упродовж 20 робочих днів) та 366 грн +34 грн держмито (виготовлення упродовж 10 робочих днів). 
Інформація про оплату (розрахункові рахунки) розташована біля відповідних кабінетів Центру адмінпослуг та міграційного відділу, а також – на сайті:  //dmsu.gov.ua. 
Спеціалісти нагадують, що ID-картка, яка видається в 14 років, буде діяти 4 роки, з 18 років документ видається на 10 років.
Тож у Білій Церкві місця надання послуги: 
1. Центр надання адміністративних послуг – вул. Ярослава Мудрого, 38/12 (2 поверх); (04563) 5-36-42, (04563) 5-36-43; cnap.bc-rada.gov.ua
2. Міграційна служба – вул. Привокзальна, 3;  3210@dmsu.gov.ua;  (04563) 5-95-44.
Але найбільш привабливий для сучасної людини варіант – не стояння в довгих чергах під кабінетами, а завчасний запис (у зручний для вас день!) – на профільному сайті: 
https://dmsu.gov.ua/faq/elektronna-cherga.html
На сайті можна дізнатися про найбільш поширені запитання: які саме документи треба зібрати в пакет документів для оформлення картки-паспорта. 
Донедавна громадяни для оформлення біометричних документів могли дистанційно записатись до електронної черги та сплатити відповідні адміністративні збори. Відтепер функціонал розширено: водночас із записом до е-черги та завчасної он-лайн-оплати заявники можуть заповнити інтерактивну форму, указавши свої персональні дані. 
Заяву на оформлення біометричного паспорта відтепер можна заповнити он-лайн. У пілотну експлуатацію запущена нова електронна послуга, за допомогою якої громадяни можуть внести он-лайн свої персональні дані для оформлення біометричних документів. Це суттєво скоротить час їх особистого візиту до підрозділів Державної міграційної служби. Електронна послуга доступна на сайті Державної міграційної служби України (dmsu.gov.ua), а також – на Урядовому порталі kmu.gov.ua у розділі «Електрон-ні послуги».
Більш того, персональні дані, які вносить заявник, не зберігаються на серверах міграційної служби. Тож електронна послуга, окрім того, що є зручною, – ще й безпечна.
Особливої актуальності е-послуга набуває тепер, адже від жовтня 2018 року в Україні набрали чинності зміни до порядку оформлення ID-карток: якщо раніше паспорт громадянина України нового зразка оформлювали при досягненні 14-річного віку або з втратою чи викраденням паспорта-книжечки, то тепер це можуть зробити всі охочі.

Актуально: чи не буде проблем із голосуванням на виборах?
У Центрвиборчкомі спростували поширену деякими ЗМІ інформацію про те, що власники ID-паспортів нібито не зможуть проголосувати на президентських виборах без внесення змін до законодавства.
Як наголосив голова прес-служби ЦВК Костянтин Хівренко, власники паспортів громадянина України у формі ID-карток не матимуть жодних проблем з голосуванням на президентських виборах.
Наталія Вереснева